ASS
is in de eerste plaats een stoornis in de verwerking van de prikkels die binnenkomen via de
zintuigen. Daar hebben we er vijf van: zicht, gehoor, tast, smaak en
reuk. Via de zintuigen ontvangen we de hele dag door onafgebroken informatie,
of prikkels - ASS wordt daarom ook wel een prikkelverwerkingsstoornis genoemd -
veelal zonder dat we het zelf in de gaten hebben.
Deze
prikkels worden via de zenuwen doorgestuurd naar de hersens, waar ze op
wonderbaarlijke wijze worden omgezet in informatie waar we wat mee kunnen. Het
komt bijvoorbeeld door deze samenwerking tussen hersens en zintuigen dat we
kunnen genieten van de smaak van een smeltende bonbon in onze
mond, of dat we beginnen te rillen als we in de winter zonder jas naar buiten lopen.
Bij
mensen met autisme verloopt dit proces verstoord, al geldt dit niet voor
iedereen op dezelfde manier, bij dezelfde zintuigen en in dezelfde mate. Soms
komen de prikkels verzwakt binnen en soms juist versterkt. Zo hebben sommige
mensen met autisme bijvoorbeeld zoveel last van de eetgeluiden van hun
tafelgenoten dat ze er
kokhalsneigingen
van krijgen. Ook kunnen ze vaak niet tegen harde geluiden, zoals een stofzuiger
of een boor. Tenzij ze dat geluid zelf veroorzaken, dan hebben ze er vaak geen
problemen mee.
Andere
autisten zijn ontzettend gevoelig voor aanrakingen. Sommigen kunnen niet tegen
harde aanrakingen, anderen juist niet tegen zachte. Voor sommige autistische
mensen voelt een lichte streling over de huid alsof iemand met een vijl over
hun vel raspt, terwijl anderen huiveren als ze de naad van hun kleren op de
blote huid voelen schuren.
Veel
autisten zijn visueel overgevoelig, zij hebben een ontzettend goed oog voor
detail. Het zien van de samenhang tussen al die details vinden ze dan vaak weer
een stuk lastiger. Dit vermogen om losse informatiestukjes samen te puzzelen
tot een betekenisvol geheel noemen we Centrale
Coherentie.
Zo
zullen de meeste mensen in een oogopslag zien dat ze zich in een klaslokaal
bevinden zodra ze een voet over de drempel zetten. In een fractie van een seconde
nemen ze alle details waar -zoals een bord met Franse woorden erop geschreven,
stoelen en tafels in rijen opgesteld- en voegen die meteen samen tot de
oplossing. Dat gaat zo snel dat ze niet eens beseffen dat ze deze details tot
een geheel gepuzzeld hebben.
Mensen
met autisme hebben hier meer moeite mee; die vinden het lastig om alle details
logisch samen te smeden. Als iemand met ASS een klaslokaal binnenstapt, kan het
wat langer duren eer hij beseft waar hij is. Eerst neemt hij alle details los
waar: hij registreert het bord met Franse woorden, daarna ziet hij misschien
dat van de voorste rijen tafeltjes de dopjes van de poten missen, vervolgens
merkt hij op dat twee van de drie ramen open staan, en dat de lampen aan het
plafond knipperen. Al deze informatie komt bij iemand met ASS als losse
fragmenten binnen.
Vervolgens
moet hij al die stukjes bij elkaar puzzelen tot hij de oplossing heeft gevonden
en hij weet waar hij zich bevindt. Dat kost tijd. Zeker omdat iemand met een
autismespectrumstoornis de ruis niet zo goed weg kan filteren. Een ASS’er
registreert irrelevante informatie, zoals de kapotte lampen of de openstaande
ramen, net zo intens als essentiële puzzelstukjes zoals het bord. Daarom is het
belangrijk dat we hen voldoende tijd geven om de samenhang te vinden tussen
al die verschillende elementen, zodat ook zij de puzzel op kunnen lossen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten