Communiceren
is zoveel meer dan alleen het gebruik van woorden. Een groot deel van onze
communicatie bestaat uit non-verbale elementen zoals lichaamstaal, de toon
waarop we praten en de strekking die onze woorden hebben. Daardoor zeggen we
vaak iets anders dan we bedoelen. Iemand die aan een ober vraagt: ‘Mag ik nog
een glaasje?’ zou verbaasd staan kijken als de ober met enkel een leeg glas aan
kwam zetten. Je verwacht toch dat dit glas gevuld is met een of ander drankje.
Dat is een onzichtbare afspraak.
Dit houdt
onder andere in dat autistische mensen moeite hebben met alledaagse
omgangsvormen. Een web van onzichtbare sociale regels vormt de ruggengraat
van onze samenleving. De meeste mensen voelen deze regels instinctief aan.
Kinderen leren al jong hoe ze met andere mensen om moeten gaan door na te apen
wat hun ouders doen. Onbewust spiegelen ze dit gedrag en vervolgens leggen ze
verbanden met vergelijkbare situaties. Zo leren kinderen spelenderwijs hoe ze
zich moeten gedragen.
Autistische
kinderen kunnen niet zo goed spiegelen. Zij voelen hun ouders niet automatisch aan
en maken ook niet uit zichzelf een transfer naar vergelijkbare situaties.
Daarom moeten zij alle sociale regels een voor een uit het hoofd leren. En dat
zijn er nogal wat.
Al die
ongeschreven regels maken het voor mensen met autisme lastig om zich soepel
door het sociale leven te bewegen. Zij gedragen zich vaak onhandig, omdat ze nu
eenmaal een blinde vlek hebben op sociaal gebied. Die blinde vlek maakt de
wereld erg onvoorspelbaar voor hen, want mensen reageren vaak anders dan zij
hadden verwacht. Daarom houden autisten ook zo van regels. Die vormen hun
houvast.
Als ouders
weten wij inmiddels dat onze jongens de sociale regels niet vanzelf van ons
overnemen, daarom fungeren wij in sociale situaties als tolk. Op het moment dat
er iets gebeurt dat mijn kinderen niet begrijpen, verwoord ik voor hen wat er
aan de hand is of leg ik uit wat mensen eigenlijk bedoelen met hun woorden.
Ook vertel ik de jongens dan hoe ze een volgende keer zouden kunnen reageren.
Op deze manier leggen we een sociale encyclopedie aan voor onze kinderen. Al zal
die helaas nooit volledig zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten