Zoals ik in
een eerdere post al vertelde, zien wij de diagnose van onze kinderen niet als
een stempel, maar als een sleutel die deuren opent naar hulp. Maar welke deuren
kun je allemaal openen met een diagnose? Dat zijn er best veel. Ik zal hieronder
een kleine opsomming geven van de mogelijkheden:
· Psycho-educatie
Uitleg over wat stoornissen als autisme en ADHD nou
eigenlijk inhouden. De theorie dus. Dit kan zeker in de beginfase helpen om wat
meer inzicht te krijgen in de achtergrond.
· Thuisbegeleiding
Hulp
bij allerlei praktische problemen waar je als ouders tegenaan loopt, zoals hoe
je je kind kunt leren om zich aan te kleden of zijn bord leeg te eten. Thuisbegeleiding
helpt je bijvoorbeeld om een stappenplannen op te stellen of een beloningssysteem
in te zetten om je kind een doel te laten bereiken.
· Speltherapie
Als kinderen nog klein zijn, kunnen ze op een speelse manier werken aan
het verbeteren van bepaalde vaardigheden. Speltherapie kan zowel in groepsverband
als individueel plaatsvinden.
· Cognitieve therapie
Als kinderen ouder worden, hoeft de begeleiding niet meer
via de ouders te lopen of via speltherapie, maar kunnen ze zelf met een
therapeut aan de slag om bepaalde problemen aan te pakken. Ze werken dan
bijvoorbeeld met een emotiethermometer of met een GGGG-schema.
· Netwerkavonden
Een
avond (of middag) waarop een zorgprofessional mensen uit je omgeving, zoals
familie of vrienden, uitlegt wat autisme nou precies is en wat het betekent
voor het kind en het gezin. Dit kan helpen om meer begrip te krijgen van je
directe omgeving.
· Zorgboerderij
Een vorm van praktische ondersteuning waarbij het mes aan twee kanten snijdt:
je kind werkt op de boerderij op een speelse manier aan zijn sociale
vaardigheden en jij als ouder krijgt even tijd om op adem te komen. Overigens hoeft een zorgboerderij niet altijd
een echte boerderij te zijn, deze vorm van begeleiding kan ook in een gewoon
huis plaatsvinden.
· Speciaal onderwijs
Sommige kinderen hebben meer structuur en duidelijkheid nodig dan regulier
onderwijs kan bieden. Die structuur vind je in het speciaal onderwijs, waar kleine
klassen en gespecialiseerde leraren kinderen met autisme en andere
ontwikkelingsstoornissen een veilige leeromgeving bieden, zodat ze zich
optimaal kunnen ontwikkelen.
· Aangepaste sportclubs
Lidmaatschap
van een sportclub is niet vanzelfsprekend voor kinderen met autisme. Vooral teamsporten
vergen vaak zo veel sociale vaardigheden dat dit voor kinderen met
ontwikkelingsstoornissen een te grote uitdaging vormt. Dan is het goed om te
weten dat er initiatieven zijn waar kinderen met ASS toch samen kunnen sporten,
onder begeleiding van gespecialiseerde trainers. Pluspunt is dat hier niet
alleen wordt gesport, maar dat er ook aandacht wordt besteed aan de sociale
vaardigheden.
· Neurofeedback
Een
vorm van therapie waarbij bepaalde gebieden in de hersenen worden gestimuleerd,
met als doel kinderen zich beter te laten concentreren. Kinderen kijken dan met elektroden
op hun hoofd geplakt naar een filmpje. Als de aandacht wegebt,
stopt het filmpje. Als het kind zich weer focust, gaat de film verder. Op deze
manier worden de hersens getraind om zich beter te concentreren. Met name bij kinderen
met ADHD kan neurofeedback goede resultaten opleveren. Nadeel: het is best duur
en het wordt niet vergoed.
· Medicatie
Deze vorm van hulp heb ik bewust als laatste genoemd, omdat ik vind dat
dit niet de eerste oplossing zou moeten zijn. In bepaalde gevallen kan
medicatie echter zeker uitkomst bieden. Voorbeelden van medicatie zijn Ritalin of
het langer werkende Concerta. Deze worden vaak voorgeschreven bij kinderen met
ADHD om de impulsen te onderdrukken. Veel kinderen kunnen hier baat bij hebben,
maar het werkt niet bij iedereen. Daarnaast zijn er nogal wat mogelijke
bijwerkingen, van misselijkheid en hoofdpijn tot eetproblemen en
groeistoornissen aan toe. Behoorlijk heftige bijwerkingen dus. Vandaar dat ik
medicatie eerder als een laatste redmiddel zie, dan als een wonderpil. Goede
begeleiding is ontzettend belangrijk als je besluit om medicatie te gebruiken.
Zorg dat je kind onder behandeling staat van een psychiater en laat de groei en
algemene gezondheidstoestand regelmatig controleren. Ook kan het zinvol zijn om
na verloop van tijd te evalueren of medicatie nog steeds nodig is. Medicatie
hoeft namelijk niet levenslang, het kan ook tijdelijk gebruikt worden om een bepaalde periode te overbruggen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten